15-10-09

thema paddestoelen en kabouters

De herfst was deze week al goed voelbaar en zichtbaar.  We hebben deze week héél wat leuke dingen gedaan en we zijn tot het besluit gekomen dat de herfst één van de mooiste en leukste seizoenen is.  Deze week hebben we geleerd van ritseldans en notentaart, we zijn zelfs gaan ritseldansen in het bos.  Prachtige werkjes zijn weer in onze klas te bewonderen en deze week hebben we ook veel geoefend met 1 minder.  Ons liedje van de “herfstblaadjes” is hier een hele leuke verwerking op.  Vraag maar eens aan jullie kapoen om het eens te zingen….

Volgende week gaan we eens na of kabouters wel ècht bestaan. Hier komen de begrippen: groot, klein, dik, dun, hoog, laag uitgebreid aan bod.

Van 19.10 tot 24.10: thema “paddestoelen en kabouters”

·         Kleuterzwemmen

·         Waarneming van paddestoelen d.m.v. prenten en echte paddestoelen:  hier wordt ook héél duidelijk gezegd dat paddestoelen giftig kunnen zijn, dus NIET AANKOMEN!

·         Boekaanbieding en waarneming van kabouters: “David, de kabouter”. Wat doen ze, waar wonen ze,…

·         Wiskunde: we gaan kabouters leggen van klein naar groot, we gaan kabouters tellen en 1 minder gaan we nog eens extra oefenen, we gaan stippen op paddestoelen tellen

·         We gaan allerlei kabouterverhalen vertellen: van Plop tot sneeuwwitje en de 7 dwergen

·         Onze poppenhoek wordt een kabouterhoek

·         Onze winkel wordt een winkel met kabouterspulletjes (héél klein dus: kleine briefjes, klein serviesje, kaboutertjes, kaboutermutsjes)

·         Taal: we gaan verkleinwoorden zoeken en we gaan van 2 losse woorden 1 woord maken (v.b. hand en doek, wordt handdoek of “thee voor kabouters is kabouterthee”)

·         Paddestoelen vouwen

·         Kabouter knutselen

·         We gaan ons inleven in kabouters

·         In de zandtafel maken we een heus kabouterdorp

·        

 

Meebrengen:

Boeken, kabouters in alle geuren en kleuren, hele kleine spulletjes die voor kaboutertjes kunnen dienst doen, kaboutermutsen zijn welkom.  Hoe meer inbreng er van jullie is, hoe leuker we het thema kunnen uitbouwen. 

Bedankt voor jullie medewerking

Groetjes juf Nathalie

22:24 Gepost door Juf Nathalie | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

08-10-09

thema de herfst

De voorbije week hebben we het leven “onder de grond” van dichtbij bekeken, we hebben slakken, wormen, spinnen en pissebedden van dichtbij bekeken met verschillende vergrootglazen.  Onze mama’s en papa’s zijn hebben “het leven zoals het is in de 3de kleuterklas” meegemaakt, en waren erg onder de indruk van wat we allemaal leren.  Op donderdag zijn we naar de bib.gegaan, waar de bibliothecaris (een moeilijk woord)  ons 3 boeken heeft voorgelezen, en dus nog eens is bewezen hoe leuk en leerzaam het is om boeken te kijken.  Volgende week gaan we naar het bos, en de herfst is al zeker aanwezig.  Dus volgende week thema “herfst”.

Van 12.10 tot 16.10: thema herfst

·          Kennismaking met het thema: pompom krijgt een pakketje toegezonden…..van wie is het? (verschillen herfst-zomer komen aan bod)

·          We gaan op uitstap rond de schoolomgeving op zoek naar herfstspullen

·          Spontane waarneming van meegebrachte spullen

·          Onze zandtafel wordt een herfsttafel, waar de kleuters “spelend leren” met herfstvruchten

·          Wiskunde: deze week gaan we de begrippen groter, kleiner oefenen,

·          Kleine detailverschillen zoeken in verschillende tekeningen

·          Naar het bos

·          Woordstukjes klappen en tellen

·          3 paddestoelen vouwen en leggen van klein naar groot. In elke paddestoel wordt 1 stipje meer gekleefd

·          Groepjes maken van 3, 4,5 en 6 regendruppels

·          Herfstpoppetjes maken uit herfstvruchten

·          We gaan een kunstwerk maken met gedroogde bladeren

·          Boekaanbieding: “ritseldans en notentaart”

·          Auditief spelletje: naar geluiden luisteren en raden wat het is

·          Naspelen van het verhaal

·          Rijmen: woorden zoeken op “eigen naam”

·         

 

 

                                                                                                                               Wordt vervolgd…..

 

Niet vergeten:

·          Herfstmateriaal, boeken, prenten,… zijn welkom

·          Woensdag gaan we naar het bos: laarzen en makkelijke kledij aantrekken, GEEN schooltas.

Groetjes juf Nathalie

 

 

21:33 Gepost door Juf Nathalie | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

02-10-09

onder en boven de grond

De voorbije weken hebben we ons kostelijk geamuseerd met kleuren.  We zijn in de huid gekropen van echte kunstenaars en…. De resultaten konden bekeken worden op onze kleutertentoonstelling “het kleurenpalet.  Volgende week gaan we werken rond ons jaarthema.  We starten met de “aarde”.  We leren dat er dieren zijn die onder en boven de grond leven.

De mol zal het centrale dier zijn, we maken een verteltafel.

 

Van 5.10 tot 09.10: thema “onder en boven de grond”

 

  • Thema-opening met projectliedje: “oh grote wereldbol”
  • Boekaanbieding:  over een mol die wou weten wie er op zijn kop heeft gepoept
  • We gaan op uitstap en gaan graven in de grond, wat komen we tegen?
  • We gaan wormen verzamelen in een glazen bak
  • We maken een verteltafel over het boek
  • Boekaanbieding: haal je de maan voor mij?
  • Wiskundige initiatie: telwoorden en rangtelwoorden tot 7 worden geoefend
  • Taal: ruimtelijke begrippen oefenen
  • Spel: juf zegt letters achter elkaar en ondersteunt met tekenen; (voorbeeld g r o n d  is grond)
  • Scheuren van glanspapier voor molshoop te maken
  • In de zandtafel maken we een gigantische molshoop
  • Waarneming met prenten: welke diertjes leven onder, boven de grond
  • Slak knutselen d.m.v. cirkels
  • Versje aanleren “molletje”
  • We gaan donderdagvoormiddag naar de bibliotheek

 

Niet vergeten:

  • Woensdag: kleuteropendeurdag
  • Uw kleuter mag vondsten van in en boven de grond meebrengen
  • Wie een schop heeft, mag het meebrengen (geen schop voor volwassenen)

 

Groetjes

Juf Nathalie

10:25 Gepost door Juf Nathalie | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

onder en boven de grond

De voorbije weken hebben we ons kostelijk geamuseerd met kleuren.  We zijn in de huid gekropen van echte kunstenaars en…. De resultaten konden bekeken worden op onze kleutertentoonstelling “het kleurenpalet.  Volgende week gaan we werken rond ons jaarthema.  We starten met de “aarde”.  We leren dat er dieren zijn die onder en boven de grond leven.

De mol zal het centrale dier zijn, we maken een verteltafel.

 

Van 5.10 tot 09.10: thema “onder en boven de grond”

 

  • Thema-opening met projectliedje: “oh grote wereldbol”
  • Boekaanbieding:  over een mol die wou weten wie er op zijn kop heeft gepoept
  • We gaan op uitstap en gaan graven in de grond, wat komen we tegen?
  • We gaan wormen verzamelen in een glazen bak
  • We maken een verteltafel over het boek
  • Boekaanbieding: haal je de maan voor mij?
  • Wiskundige initiatie: telwoorden en rangtelwoorden tot 7 worden geoefend
  • Taal: ruimtelijke begrippen oefenen
  • Spel: juf zegt letters achter elkaar en ondersteunt met tekenen; (voorbeeld g r o n d  is grond)
  • Scheuren van glanspapier voor molshoop te maken
  • In de zandtafel maken we een gigantische molshoop
  • Waarneming met prenten: welke diertjes leven onder, boven de grond
  • Slak knutselen d.m.v. cirkels
  • Versje aanleren “molletje”
  • We gaan donderdagvoormiddag naar de bibliotheek

 

Niet vergeten:

  • Woensdag: kleuteropendeurdag
  • Uw kleuter mag vondsten van in en boven de grond meebrengen
  • Wie een schop heeft, mag het meebrengen (geen schop voor volwassenen)

 

Groetjes

Juf Nathalie

10:25 Gepost door Juf Nathalie | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |